CV
We are carrying a tribute for the official art
and cultivate within ourselves our brightest confessions.
English
Since 2001 I work in Germany as freelancer: artist and
illustrator.
Numerous illustrations, inter alia bookcover illustrations for book bestseller series „Hector“ such as „Hector and the search for happiness“ by Françoise Lelord (PIPER publishing house,
Munich).
Since 1996 to 2005 in addition to book cover illustration- orders active self-discovery in acrylic painting and drawing. Since 2006 experiments with various techniques: metal staple art
(self-gold-plated staples with 24 carat gold), metal galvanization on copper plates and other.
Since 2015 first objects with LED-light. Registration at the patent office
(utility patent, 2016).
Right after, exhibition participations with light-art objects in Germany and abroad. Further development of this technique continues.
Since 2015 the artworks are predominantly abstract,
concrete-constructive. Motifs become more and more reduced and
structured, geometrical patterns outweigh the artistic spectrum. Lines and dots are chosen as a basic elements, integrated in the own technique of reflections and repetitions, resulting in
an enigmatic imagery.
Personal interests in crystals, sacred geometry, energy, frequency, atoms, molecules, light, matter, illusion, perception are reflected in my current works.
Technique: Light- Artobjects with Infinity-Mirror-effects.
Material like glasses, Acrylics, LED-Lights and wood frames. They are best to use in the darkened rooms.
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"INFINITY MIRRORS BY SIMONA PETRAUSKAITE"
Dossier by Gražina Šeryte
"Simona‘s creations are the most important documents of her identity and the evidences of the nature searching.
The confessions of her creations, manifestations of non-conformist state and the natural development of multifaceted search, balancing between two-dimensional
and three-dimensional space, interests and needs, which constantly bond each other, but result in the different opening roads.
Real creational instincts are satisfied while following them, they are embodied with undistorted nature, sensible view, metaphors, precise psychological
painting, precise architectonic of the creations, incarnation of mind and imagination.
She does not hide the individual experience in her creation, but willingly complements her works with philosophic, phonetic content. Often distances from what is
happening (here and now), imagination projects to past and future, to micro and macro space and metaphysical existence limits.
Leans to cosmic mythology by the light, to tendencies, which would offer abstractedly the symbolic sound to the creative language.
She chooses openly symbols, which open the opposing earth and heaven spheres.
Composite supports often disappear, repetitions of the lines and reflections give a complex continuity, become autonomous, rhythmical structures, constantly
change the accents and the movement directions of the forms.
Stitches of the lines, overlapping patterns provide uncontrollable sensation of play and spontaneous infinity."
We are carrying a tribute for the official art and cultivate within ourselves our brightest confessions.
Text: artist and curator Gražina Šeryte
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Deutsch
Seit 2001 arbeite ich als freiberufliche Künstlerin und Illustratorin in Deutschland.
Zahlreiche Illustrationen, u.a für Buchbestsellerserie „Hector“ wie
„Hector oder die Suche nach dem Glück“ von Françoise Lelord (PIPER Verlag Haus, München).
Seit 1996 bis 2005 befasste ich neben Illustrationsaufträgen aktiv mit Acrylmalerei und Zeichnung.
Seit 2006 Experimente mit verschiedenen Techniken: Metallklammerkunst (Objekte aus tausenden Klammern, selbstvergoldet mit 24 Karat
Gold), Metallgalvanisierung auf Kupferplatten u.a.
2015 erste LED Licht-Objekte. 2016 Anmeldung beim Patentamt (Gebrauchsmuster). Seit dem wird diese Technik weiterentwickelt und Lichtobjekte auf
Gruppenausstellungen und Kunstmessen im In- und Ausland ausgestellt.
Seit 2015 sind die Kunstwerke überwiegend abstrakt, konkret-konstruktiv. Motive werden immer reduzierter und strukturierter, geometrisches Muster überwiegt das künstlerische Spektrum. Linien und
Punkte werden als Grundelemente gewählt, integriert in die eigene Technik der Reflektionen und Wiederholungen einer rätselhaften Bildsprache.
Persönliche Interessen an heiliger Geometrie, Kristalle, Energie, Frequenz, Atomen, Molekülen, Licht, Materie, Illusion und Wahrnehmung spiegeln sich in meinen aktuellen Arbeiten wider.
Technik: Licht-Kunstobjekte mit Unendlichkeits-Spiegel-Effekten (infinity-Mirror). Material: Glas, Plexiglas, LEDs, Holzrahmen u.a.
Die Lichtobjekte kommen optimal in etwas abgedunkelten Räumen zur Geltung.
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"INFINITY MIRRORS VON SIMONA PETRAUSKAITE"
Ein Dossier von Gražina Šeryte
"Simonas Kunstwerke sind die wichtigsten Dokumente ihrer Identität und die Nachweise ihrer suchenden Natur.
Das Geständnis des Schaffens ist kein Anschein des konformistischen Zustands, sondern eine natürliche Entwicklung der vielschichtigen Suche,
eine Balance zwischen zweidimensionalem und dreidimensionalem Raum, die Interessen und die Bedürfnisse, die einheitlich ineinandergreifen, die aber auf unterschiedlichen Wege der Erschließung
auswirken.
Auf diesen Wegen gehend, werden die echten Instinkte des Schaffens erfüllt, die mit unverfälschter Natur, sinnvollem Bild, den Metaphern,
genauer psychologischen Zeichnung, präziser Architektonik des Werkes und mit der Umsetzung des Gedankens und der Phantasie verkörpert sind.
Beim künstleschichen Schaffen versteckt sie ihre individuelle Erfahrung nicht, sondern ergänzt es gerne durch einen philosophischen und
poetischen Inhalt. Oftmals distanziert sie sich von dem, was geschieht (hier und jetzt), die Phantasie projiziert sich in die Vergangenheit und in die Zukunft, in den Mikro- und
Makrokosmos, über die Grenzen hinaus des metaphysischen Daseins.
Die Lichter grenzen sich an der kosmischen Mythologie, an solchen Tendenzen, die der abstrakten Sprache des Kunstschaffens einen symbolischen
Klang verleihen.
Sie wählt die offen symbolischen, offenbarenden in Opposition stehenden Sphären des Himmels und der Erde.
Manche Werke sind beinahe monochrom, ihre Farben schmelzen zu einen anämischen Ton, der, wie auch eine bildhauerische Masse, nur durch eine
Beleuchtung zum Leben erweckt wird.
In den Lichtobjekten werden optische Möglichkeiten der Linie, des Lichtes und der Spiegelung zusammengeführt. Die kompositorischen Stützen
verschwinden, Linien-Wiederholungen und -Spiegelungen ergeben eine komplexe Kontinuität, werden zu selbständigen, rythmischen Strukturen.
Übereinander überhäuftes Lichtmuster bringt ein unkontrolliertes Spiel, spontane Unendlichkeit…"
Wir bringen Tribut an die offizielle Kunst und pflegen in uns selbst unsere hellsten Bekenntnisse.
Text: Künstlerin und Kuratorin Gražina Šeryte
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All rights reserved photos and text: ©cube999.de/Simona Petrauskaite